5/02/2007

من، خانواده، سگ و اسلام

-اصلا فرض می کنیم که سگ نه کثیف باشه، نه بیماری داشته باشه، مفید هم باشه و حتی نجس هم نباشه. اینجا خونه ی منه، هر وقت تونستی مستقل بشی و بری تو خونه ی خودت زندگی کنی، اونوخت بگو " من این طوری و اون طوری فکر می کنم." و بجای یکی، ده تا سگ تو خونت نگه دار. اما الان که من می گم اون سگ نباید فردا صبح تو خونه باشه، بگو : سمعا و طاعتا.
و این آخرین روزی بود که " مگی" تو خونه ی ما و دقیق ترش اینکه توی اتاق من بود. سال گذشته اوایل خرداد آوردمش. یه ماهش نشده بود. دو رگه بود و یه رگش ژرمن شفرد بود. آوردمش تو اتاق خودم. خونده بودم که باید همه ی اتاقو روزنامه کنی و به مرور روزنامه ها رو کم کنی تا عادت کنه فقط روی روزنامه ... هر روز یه بغل روزنامه باطله می آوردم خونه. فروشنده گاهی دلش به حالم می سوخت و می گفت: بابا همون صفحه های کار یابی رو ببر نگاه کن، باز بیار پس بده، چرا همه شونو می خری! می خندیدم و می گفتم: نه عمو، می خوام ببینم، شعرام چاپ شده یا نه. حالا اونم کجا، تو روزنامه ی قدس و کیهان و ...( آره دیگه باید روزنامه هایی می خریدم که آبگیری شون خوب باشه تا چیزی به فرش سرایت نکه) آخه کلی روضه خونده بودم تا مامان باورش شده بود که : با این همه روزنامه، فرش نجس نمی شه.( در حالی که فسقل سگ وقتی شروع می کرد به...، باید دیگ و دیگچه می یاوردی جمع ش می کردی) هر روز شیر می خریدم و با شیشه دهنش می کردم. اون اوایل زیاد صدا نداشت و بابام، که هر از گاهی سری از ما می زنه، متوجه ش نشد. خیلی با هم حال می کردیم. نصفه شبا، می یومد و دستاشو می زد لبه ی تخت بلند می شد و دم تکون می داد، هنوز اونقد قد نکشیده بود که بیاد بالا، رو این حساب دست و پام و لیس می زد که یعنی بیارم بالا. بالا هم که می یومد آروم نداش که ، اینقد لیست می زد تا حالت بهم بخوره. البته دکتر دیده بودش و گفته بود این بازیگوشیش داد میزنه که سالمه ، سه ماهگی بیا واکسن بزن ، خاطرتم جمع باشه.
ولی امان از توی خونه و دوربری ها. آقاجون می گف: می دونی سگ اگه به آب کُر زبون بزنه ، کل آب نجس می شه. ( حالا در نظر داشته باشین که خودش یعنی بابام تو خونشون گربه نگه می داشتن) می گفتم: آخه آب اگه کُر باشه که نجس نمی شه. مامان می گفت: همسایه پایینی فهمیده ما سگ داریم، دراومده که حاج خانم از شما بعیده، سگ تو هر خونه ای که باشه برکت از هفت تا خونه اینور اونورش میره. من هم که تازه سعی میکردم عصبانی نشم می گفتم: آخه پتیاره سگِ تو خونه ی ما به برکتِ خونه ی شما چی کار داره. بابام می گفت : تو برو ببین اگه یه نفر دیگه تو این محله سگ داشت، تو هم نگه دار. می گف: من از سر کوچه که می یام صدای پارسشو می شنوم. می گفتم: مسلمون این طفلی هنوز زوزه هم نمی تونه بکشه، پارسش کجا بوده، تا اینکه معلوم شد صدای پارس از چن تا خونه اونور تره. برادر زاده ام همون روزا مریض شد و گفتن به مگی دست زده. گفتم آخه اگه این مریض بود که من تا حالا باید می مردم. خواهرم که مثلا درس خونده بود و با عقلش جور در نمی یومد که چرا سگ نجسه، می گف: چون حیونه باوفاییه، اسلام خواسته آدما به سمتش جلب نشن و بجای سگ با آدمای دیگه معاشرت کنن!( اینم از روشنفکراشون). بهش می گفتم: خواهر من، من می گم توی کتاب تاریخ ایران خوندم که سگ اصلا تو اسلام به این شدت نجس نبوده و بعد از اینکه اعراب ایران رو می گیرن، برای تحقیر زردشتی ها خیلی کارها می کردن، مثل تف کردن توی آتیش و ... ،و این همه قوانین سخت برای سگ هم از همون کارها بوده، چون سگ جزو محبوب ترین حیوانات در دین زردشتیه. ولی کو گوش شنوا. آخر هم زن داداشم بابامو پر کرده بود که: اصلا فلانی اینو آورده تا وقتی بزرگ شد بتونه بهش فرمون بده که فلانی رو بگیر و از این حرفا.آره. درحالی که مگی، بی خیال از ظلم روا داشته شده در حق خودش و همنوعاش، داشت بزرگ و بزرگ تر می شد، تلاش من برای کم کردن بار خرافات از ذهن این مردم خرافه پرست به هیچ جا نرسید تا اینکه مجبور شدم به دستور پدر یا مگی رو بیرون کنم یا خودم هم باهش برم بیرون. و اینطوری بود که با این صحنه ای (عکس بالا)که هنوزم دلم رو به درد میاره با مگی وداع کردم.

6 comments:

Anonymous said...

باور کنید این مطلب قلب منو هم به درد آورد . بالاخره چه بلایی سر مگی اومد؟ کجا ولش کردین؟ آدم دلش می خواد بمیره و این چیزا رونبینه.

Anonymous said...

چرا سگ در قرآن یا در اسلام نجس است؟

پاسخ: در قرآن آیه ای مبنی بر نجس بودن سگ وجود ندارد. آیه ای هم هست که می گوید "شکاری که سگهای آموزش دیده شکار می کنند" حلال است.

مائده 4: « يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ ...».

« از تو می پرسند چه چیزی برای آنها حلال شده! به آنها بگو: چیزهای پاکیزه برای شما حلال شده، و آنچه بوسیله جانوران شکاری (سگ، پرنده،...) شکار می کنید، (بوسیله) سگهائی که آنچه خدا به شما آموزش داده به آنها آموزش می دهید. بنابر این آنچه برای شما می گیرند و می آورند بخورید و نام خدا نیز بر آن ببرید، ...».

بنابر این آیه مسلمان می تواند سگ داشته باشد و به آن آموزش شکار بدهد و گوشتی که شکار میکند نیز بخورد.

احتمال دارد زمانی سگ در جائی به مسئله و مشکل اجتماعی تبدیل شده بوده باشد و مسلمانان آنرا تحریم کرده بوده باشند، ولی آن تحریم که مربوط به شرایط خاصی بوده نسل به نسل منتقل شده باشد و مردم به غلط یاد گرفته باشند که این نظر اسلام یا قرآن است.

Anonymous said...

اول اینو بگم که دوستان دقت کنید که زمانی که اسلام سگ و خوک رو نجس اعلام کرده 1400 سال پیش بوده و بر اساس شرایط اون زمان جامعه ی عربستان که کاملاً با شرایط امروز فرق داشته. ( پس نگاه نکنید که امروز توی خونه ی همه سگ هست یا گوشت خوک می خورن و ...) .

حالا در مورد سگ و بیماریزایی . همه حتماً اصطلاح سگ هار رو شنیدید. یکی از بیماریهای کشنده و خطرناکی که از سگ منتقل میشه بیماری هاری هست. امروز این بیماری شناخته شده و راه پیشگیری از اون رو می دونیم ولی 1400 سال پیش که نمی دونستن. بعدش هم شاید هیچ بیماری مشترک دیگه ای بین انسان و حیوان به اندازه ی هاری مهم نباشه. چون هاری کاملاً کشنده هست و هر حیوان یا انسانی که هار بشه حتماً میمیره .( مگه اینکه قیل از هار شدن و به موقع واکسن بزنه تا هاری نگیره). پس بیماری مهمیه. و اما راه انتقال هاری چطوریه؟ ویروس هاری توی بزاق حیوان هار وجود داره و از طریق بزاق به بقیه منتقل میشه. مثلاً در اثر گاز گرفتن یا لیسیدن یا هر طور که بزاق آلوده به ویروس هاری بتونه به خون برسه. می دونیم که سگ هم مثل خیلی از حیوانات دیگه عادت داره خودش رو لیس بزنه. دکتر ایوب هم اشاره کرد که له له زدن سگ تنفس سریع است با دهانی باز و با زبانی معمولاً افتاده به بیرون از دهان. سگ در حالت عادی میان 30 تا 40 نفس می زند و در حالت له له زدن میان 300 تا 400 نفس. از طرف دیگه, یکی از نشانه هایی که در سگ هار دیده میشه اینه که زبون سگ بیرون از دهان میافته و بزاق زیادی همینطور از دهانش می ریزه. پس اگه کسی به سگی که هاری داره نزدیک بشه یا دست بزنه . ممکنه هاری بگیره.

و اما اکثر حیوانات هاری می گیرن نه اینکه فقط سگ. مثلاً گرگ , روباه. گربه , خفاش و ... هم می تونن هاری بگیرن و هاری رو به انسان هم منتقل کنن. حالا به قول آقا مهران: « چرا بین این همه حیوان تو دنیا، اسلام گیرش فقط رو سگ و خوکه؟»

علتش بر میگرده به اینکه این حکم هم مثل خیلی از حکمهای دیگه ی اسلامی بر اساس شرایط عربستان 1400 سال پیش وضع شده. اون زمان یکی از شغل های رایج دامداری بوده و چوپانها معمولاً برای نگهبانی سگ داشتن. این سگها هم توی بیابون با سگهای هار یا گرگ هار و .. درگیر می شدن و هاری می گرفتن. از طرف دیگه شاید این موضوع مشخص شده بوده که کسایی که با سگ درارتباط هستن مریض میشن و میمیرن. برای همین اسلام هم سگ رو نجس اعلام کرده که مردم کلاً به سگ نزدیک نشن. اینکه چرا مثلاً گربه یا حیوانات دیگه رو نجس اعلام نکرده به این خاطر بوده که گربه یا سایر حیوانات اصولاً در ارتباط با انسان نبودن و از طرف دیگه کسی نمی دونست که گربه هم ممکنه هار بشه و انسان رو مبتلا کنه.

سخن آخر:

دوستان دلیل اینکه چرا اسلام سگ رو نجس اعلام کرده رو عرض کردم ولی به این موضوع دقت داشته باشید که این حکم اسلام هم مثل خیلی از احکام دیگه بر اساس شرایط 1400 سال پیش و جامعه ی عربستان بوده و به نظر من الان هیچ توجیهی نداره.

امروز بیماری هاری و روش پیشگیری از اون شناخته شده و هاری در بعضی کشورهای دنیا کاملاً ریشه کن شده مثل انگلیس و استرالیا. در مناطق دیگه ی دنیا هم مردم همراه با سگ یا گربه یا سایر حیوانات خانگی زندگی می کنن فقط اصول علمی و بهداشتی رو رعایت می کنن تا سگشون و خودشون سالم باشن مثلاً به سگهاشون واکسن هاری می زنن. منم به همه ی دوستانی که سگ یا گربه دارن توصیه می کنم که حتماً اونها رو ببرن و واکسن هایی که لازم هست رو بزنن و با خیال راحت مثل همه ی مردم دنیا زندگیشون رو بکنن.

Unknown said...

سلام
ناراحت نباش
البته من سگ دارم و مي دونم جدايي ازش يعني چي
ولي مي خواهم اينو بگم
نگس بودن سگ يعني، از پشت رو دست آب بريزي يا از جلو، يعني موهاي زير ناف از يه جو بيشتر باشه نماز باطله، يعني اگه كسي و بردي تو زندان به اسم اسلام بهش تجاوز كني و ثواب كردي، يعني دختر باكره رو نمي شه اعدام كرد بايد قبلش از باكرگي در بياد و خيلي مسايل ديگه كه تو اين دين قلابي اسلام هست كه تو پاچمون كردن.
اصل موضوع چيز ديگه اي هست اميدوارم بتوني روزي با آرامش يك سگ خوشگل تو خونه داشته باشي..

مریم آرامیان said...

می خواهی به نوحه سگِ آقاجون گوش کنی؟
بفرما:

http://majid-music.persiangig.com/zaker%28www.bahar20.blogfa.com%29.mp3

Anonymous said...

akhey heyvoonaki
manam ye hapoo daram emsesh paliye
baba mamane manam har rooz ghor mizanan vali khubish ine k khunamoon vilayie foozool nadarim
sorry for ur dog kiss kiss

 

© New Blogger Templates | Webtalks